Sidor

16 augusti, 2010

De stora misstagen här i livet

Någon sa en gång att man lär sig av sina misstag, att man växer och att man blir en bättre människa av dem.
Visst kan detta stämma tycker man, men varför gör man då om samma misstag om och om igen?
Alla misstag kanske man inte gör om, men många gör man om, trotts att man gjort dem tidigare och har lidit igenom konsekvenserna som har följt.


MISSTAG NUMMER 1

Man gör misstag som att öppna sig för någon, chansa och tro att detta kanske kan funka trotts allt för att sedan inse att personen ifråga inte har samma åsikt som en själv. Det slutar med att man står själv, ensam och sårad. Självförtroendet tar sig ett språng i motsatt riktning och man känner att det kanske inte finns någon där ute för mig trotts allt.
MISSTAG NUMMER 2
Man sårar en vän, tänker sig inte för i sina handlingar och agerar på ett sätt som man kanske inte skulle ha agerat på ifrån första början om man hade stannat upp och tänkt efter en sekund.
Det blir mycket fjäskande, mycket ångest och man frågar sig själv:
- Är det verkligen den här personen jag vill vara? Vad fasen sysslar jag med?
Man kommer förmodligen framtill att detta inte är personen man vill vara och man försöker att göra någonting åt skadorna man orsakat. Men det som är gjort är gjort och det går ju faktiskt inte att ta tillbaka så man får helt enkelt må skit ett tag.
MISSTAG NUMMER 3
Man litar blint på människorna i ens omgivning, man öppnar sig helt och fullständigt till nyfunna vänner och allt känns hur bra som helst. Tills en dag då det blir lite mer moln på himlen, solen kryper in bakom ett av dem, några regndroppar träffar ens panna och någon hugger en i ryggen ganska hårt, obekvämt och för det mesta jädrit brutalt!
När man ligger där i en pöl av sitt eget blod medan regnet numera har börjat ösa ner över en så kommer man framtill att man kanske borde sluta lita på omgivningen blint och faktiskt tänka sig för innan man snackar med någon? Om någon säger att man kan lita på dem så är det antagligen oftast bullshit och det kanske är dags att inse att världen inte är fylld med änglalika varelser som inte gör en fluga förnär och att livet varken är en dans på rosor eller någon annan blomma heller för den delen.

SLUTSATS
Vad kan vi lära oss av allt detta då? Jo, misstag kommer vi göra och de kommer bli många. Det kommer bli blodigt, det kommer regna, rosorna kommer ha dött ut innan vi försöker oss på att springa på dem och när vi väl försöker springa på dem hoppar en huggorm upp och hugger oss i benet. Antaglig
en har även denna huggorm tillräckligt med gift i sig för att vi ska hamna riktigt nära döden och må ganska dåligt av det hela.
Men trotts allt detta, trotts att vi vet att vi kommer begå misstagen igen, trotts att vi vet att vi borde låta bli för att vi kommer må skit när vi väl gör dem, så kommer det att ske igen!

Och misstag som involverar att chansa på kärleken, bara chansa lite iaf. De kommer vi utan tvekan göra igen! För kanske, bara kanske, så hittar vi någon där ute en dag som faktiskt var värld alla gånger man blivit trampad på, överkörd osv.För ger vi upp hoppet på kärleken så finns det bara allt annat att leva för och det är ju inte lika underhållande, eller?
Och att göra om misstag som att tro blint på människor i ens omgivning, javisst kommer vi göra om dem många gånger till! Jag om någon, som flyttar runt hejvilt och aldrig är på samma plats så värst länge har inte råd att inte lita på människor i min omgivning. Litar jag inte på dem så hinner jag aldrig lära känna dem innan jag drar vidare och gör man som jag så inbillar jag mig att man ganska snabbt inser vilka som faktiskt är ens vänner och inte.
Sen kan jag ju även gå in på att jag snackar mycket goja och kan aldrig hålla klaffen när jag borde vilket i sig gör att det blir en del skada skedd bara där. Någonting att jobba på, lilla Annie! (som alltid)

Som slutgiltig slutsats tänker jag säga att jag kommer fortsätta låtsas som att livet skulle kunna vara en dans på rosor om man slutade begå lite av alla misstag...


Men nu är det slut i rutan och dags för att krypa till kojs!

Först blir det lite Te Amo med Rihanna 15 ggr dock...

Kisses

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar